Bli mentalt stark med löpning!

Bli mentalt stark med löpning!

Att knyta på sig löparskorna och ta sig igenom några svettiga kilometrar är minst lika bra för din mentala hälsa som din fysiska. Här kommer 5 anledningar till varför löpning är ett fantastiskt sätt att träna - för både kroppen och knoppen.
Anna Kähler
Pass
Träning

Känns löpning enformigt och långtråkigt? Eller känns löpartröskeln extra jobbig att ta sig över i perioder? Helt normalt. Löpning är utmanande och jobbigt innan du vänjer kroppen vid olika distanser. Men på vägen till att nå ett visst distansmål, kan löpningen påverka ditt välbefinnande mer än du tror. 

Varför fokusera på din mentala styrka?

Enligt runnershigh.se är mental styrka en "muskel" som behöver träning precis som vilken annan muskel som helst. Du blir inte mentalt stark över en dag, det kräver diciplin och engagemang. Studien  menar även på att vi kan höja vår utveckling inom löpning tackvare en balans mellan både prestation och välbefinnande. Att träna både psyke och kropp kan därmed leda till bättre prestationer och i sin tur, större chans att uppnå dina mål.

 

1. Lär dig hitta rätt tankemönster

Övning ger färdighet. Hitta rätt tankemönster i löparspåret för att enklarare hitta det i andra livssituationer. Öva dig på att ha en positiv inställning när kroppen säger ifrån. Ta dig steg för steg förbi den jobbiga tröskeln och se det som en tävling mellan psyke och kropp - vi klarar mer än vi tror. 

2. Lär dig vara tålmodig

Kilometer efter kilometer, löpsteg efter löpsteg. Tappar du tålamodet och vill lägga av mitt i löprundan? Gör inte det. Håll ut. Lägg inte fokus på hur långt du sprungit eller hur långt du har kvar, försök springa i nuet och ta vara på varje kilometer och din omgivning. Tids nog kommer du ha tagit dig igenom dina bestämda kilometrar. Tålamod är nyckeln.

3. Lär dig att acceptera

Livet går upp och ner, likaså gör löpningen. När du känner en motgång, ge inte upp. Fortsätt kämpa och acceptera att du springer långsammare, kortare eller sämre än vanligt under en viss period. Bygg inte upp en irritation kring motgången utan omfamna den istället, acceptera den, för rätt som det är går det uppför igen. 

4. Lita på din kropp och våga utmana

När benen skriker av trötthet, pulsen är hög och svetten rinner kan det vara lätt börjar intala sig att du inte klarar mycket mer. Men det gör du. Våga släpp kontrollen, våga skaka av dig de negativa tankarna och lita på att din kropp klarar av detta. Du är starkare än du tror och det är i sådana här situationer du stärks både fysiskt och psykiskt. Våga gå utanför din comfort zone för att höja din lägsta nivå. Låt inte negativa tankar förstöra för din framgång. 

5. Bearbeta och rensa dina tankar

Haft en lång dag på jobbet? Eller bara många tankar som snurrar? Se löpningen som ett sätt för dig att gå in i dig själv, bearbeta och samla dina tankar. Låt negativa tankar släppas fria på vägen och samla samtidigt ihop det som snurrar och känns komplext till mer konkreta delar. Bearbeta, rensa och fyll på med ny energi. Ibland kan det vara en kort löprunda som är nyckeln till att du får ordning på tankarna, för att sedan bli mer produktiv och på ett bättre humör resten av dagen. 

Gå nu in i nästa löppass med dessa fem punkter i bakhuvudet. Hitta rätt tankemönster, ha tålamod, acceptera, utmana och rensa tankarna. Bli stark inifrån och ut. Du klarar det!