Coretraining

Därför bör du prova gruppträning

SATS erbjuder effektiva och inspirerande gruppträningspass som passar din nivå. Välj mellan många olika koncept som är utvecklade för att du ska hitta din toppform.
SATS
Pass
Träning

Skulle du önska att du var mer motiverad till att träna? Att det fanns något runt omkring som pushade dig till att göra ditt bästa? Många slutar tyvärr att träna på grund av bristande motivation, medan andra pressar sig till att lyfta tungt och springa långt på egen hand bara för att det har blivit en rutin.

Varför träna i grupp?

  1. Säkert för kroppen

  2. Kräver inga förhandskunskaper

  3. Det är roligt att träna med andra

  4. Större framsteg

  5. Komplett träning

Lyckligtvis finns det lösningar. Träningsglädjen och resultaten kommer nämligen ofta när du tränar tillsammans med andra.

– Det är mycket motiverande att träna med andra medlemmar i grupp. Med en instruktör som driver dig genom passet är det också lättare att ge det lilla extra, berättar Randi Christensen, ansvarig för SATS grupptimmar i Norden.

Få mer självtillit

Med över 120 olika pass har SATS Nordens bredaste urval av koncept. Det betyder att du alltid hittar ett pass som är skräddarsytt för dig och din livssituation – antingen om du vill gå ned i vikt, bli starkare eller bara älskar att dansa.

Fördelarna med gruppträning är många och det är faktiskt vetenskapligt bevisat att denna träningsform är den bästa för både kroppen och psyket. År 2015 samlade forskare från amerikanska Penn State University 25 personer som alla beskrevs som ”stillasittande”. De skulle sedan ta sig igenom 30 veckor med olika former av grupptimmar.

Så kategoriseras grupptimmarna

Alla timmarna blir kategoriserade och följer

:

  1. Get fit – Bli vältränad och få en definierad kropp.

  2. Lose weight – Bränn kalorier och gå ned i vikt.

  3. Improve cardio – Bli snabb och uthållig.

  4. Get strong – Bli starkare och bygg muskler.

  5. Reload & Recover – Hitta din inre balans.

  6. Love to dance – Musik, energi och träning.

  7. Back from pregnancy – Kom i form efter graviditeten.

Så vad hände? Efter 7,5 månad av svett och mjölksyra kunde hela 20 av 25 deltagare skryta med att ha fullföljt varenda pass. Till följd av studien hade samtliga deltagare fått lägre fettprocent och kolesterolnivå, samt bättre självkänsla. Och inte nog med det: de förvandlades alla till motionärer som prioriterar träning i vardagen.

Bli motiverad av nya vänner

Sådana framgångshistorier upplever också många gruppinstruktörer på SATS. Väldigt många medlemmar dyker upp på samma pass vecka efter vecka. År efter år.

– Det är lättare att komma iväg och träna regelbundet när du har ingått ett avtal med dig själv och bokat in dig på ett pass. Dessutom är det socialt och vi ser många som skaffar sig vänner genom att träna på fasta tider, säger Christensen.

Variationen mellan gruppträningarna gör att inget pass är det andra likt. Olika instruktörer använder olika metoder, övningar och musik.

Vill du bli stark, toppa konditionen, varva ner eller dansa loss? Oavsett anledning har vi det du behöver för att få ut det du vill av din träning. Läs mer här.